Gwarancje ubezpieczeniowe, niezależnie jakiego są rodzaju mają kilka istotnych cech wspólnych, które naszym zdaniem warto znać
Przede wszystkim, wystawia je zakład ubezpieczeń, na wniosek klienta, zaś jej odbiorcą jest podmiot trzeci tzw. beneficjent (najczęściej inwestor, generalny wykonawca, zleceniodawca).
Po drugie, jest ona nieodwołalna, tzn. wystawionej gwarancji nie można: cofnąć, anulować, jednostronnie jej zmienić, czy ograniczyć jej zapisy. Gwarancję można zmienić tylko aneksem i to w porozumieniu z beneficjentem, który może odmówić takiej zmiany.
Kolejną sprawą jest fakt, że zakład ubezpieczeń ma prawo odmówić wystawienia gwarancji, aneksu do gwarancji czy też gwarancji o określonej treści, na którą się nie zgadza.
Aby otrzymać gwarancję, klient musi przedstawić zabezpieczenie, po jakie może sięgnąć zakłąd ubezpieczeń, gdyby okazało się, że wypłacił roszczenie z gwarancji i musi dokonać regresu w stosunku do klienta.
Przy wystawianiu gwarancji wnioskodawca, musi przedstawić dokumenty finansowe, z których musi wynikać, że ma względną zdolność finansową do wykonania kontraktu.
Musi też przedłożyć umowę z ewentualnymi aneksami do której będzie wystawiona gwarancja.
Gwarancja jest zawsze na określony czas, który to wynika z umowy. Jeżeli umowa nie precyzuje dokładnie do kiedy będzie obowiązywała gwarancji, raczej zakład ubezpieczeń nie wystawi gwarancji.
Kolejną sprawą związaną z terminami jest fakt, że zakład ubezpieczeń nie wystawi gwarancji gdy roboty są już zaawansowane lub okres gwarancji usterkowej już w dużej mierze minął.
Na tą chwilę, nie wystawia się gwarancji dłuższych niż 9 lat, a zazwyczaj są to jeszcze krótsze okresy.
To są podstawowe ograniczenia, jakie wiążą się z wystawianiem gwarancji ubezpieczeniowych, oczywiście u każdego ubezpieczyciela może to wyglądać nieco inaczej.