Gwarancję ubezpieczeniową zakład ubezpieczeń wystawia na wniosek klienta. Jednakże są sytuacje, kiedy zakład ubezpieczeń odmówi nam wystawienia gwarancji.
Pierwszym powodem i najczęstszym jest brak płynności finansowej firmy, która wnioskuje o o taką formę zabezpieczenia kontraktu. Występując o gwarancję musimy dołączyć dokumentację finansową firmy a gdy ta będzie budziła wątpliwości co do możliwości regulowania zobowiązań to gwarancji nie otrzymamy. Dodać należy, że zakłady ubezpieczeń korzystają z wywiadowni gospodarczych, które monitorują rynek płatności i zgłaszają, gdy podmiot ma problemy z płatnościami.
Odrębnym problemem jest zabezpieczenie gwarancji. Zakład ubezpieczeń chciałby aby klient dysponował na tyle dużym majątkiem, że w razie wypłaty świadczenia z gwarancji klient będzie dysponował majątkiem, który da się spieniężyć.
Kolejnym powodem, dla którego nie otrzymamy gwarancji są wymagania beneficjenta. Jeżeli beneficjent ma duże oczekiwania odnośnie treści gwarancji to raczej też jej nie otrzymamy.
Z beneficjentem związany jest kolejny powód, otóż zazwyczaj nie otrzymamy gwarancji, gdy beneficjent ma siedzibę w innym kraju niż Polska.
Nie otrzymamy też gwarancji gdy zaangażowanie zakładu ubezpieczeń w udzielane gwarancje przekroczy pewien próg. Wynikać to może z zawartego porozumienia lub wewnętrznych przepisów ubezpieczyciela.
Na pewno też nie otrzymamy gwarancji gdy ubezpieczyciel musiał wypłacić świadczenie z gwarancji, jest to w zasadzie czynność jednorazowa; dla zakładu ubezpieczeń to oznacza, że firma jest na skraju upadku.
Inne przypadki gdy możemy nie otrzymać gwarancji to: