04/03/2024Długość gwarancji jest ważna
Gwarancja jest zabezpieczeniem zleceniodawcy, że wykonana usługa jest dobrej jakości a ewentualne usterki wykonawca naprawi solidnie i we własnym zakresie. Wydaje się, że w przypadku dużych firm wykonawczych nie jest to problem, choć jest - bo nikt nie jest w stanie zagwarantować, że ta czy inna firma będzie istniała za 2-3lata a co dopiero za 5 czy 7 lat. Nie mniej uważa się, że w przypadku dużych firm, jest to problem mniejszego rzędu.
W przypadku małych i średnich firm (a takie obsługujemy) jest to - w naszej ocenie - spory problem. Im dłuższa gwarancja, tym spada zdolność firmy do uzyskiwania kolejnych gwarancji, bo mamy "zajęty"
limit gwarancji. Spada też zdolność do ich zabezpieczania (a takich zabezpieczeń wymagają zakłady ubezpieczeń) w postaci własnego majątku firmy wykonawczej lub poręczycieli.
Dodatkowo, jeżeli gwarancja sięga zbyt odległego horyzontu czasowego, może się okazać, że wykonawca nie otrzyma właśnie z tego powodu gwarancji. Bo trzeba wiedzieć, że firmy ubezpieczeniowe mogą udzielać gwarancji na ściśle określony czas, którego nie mogą przekroczyć, ze względu na umowy reasekuracyjne.