07/06/2016Raport Rzecznika Ubezpieczonych 2015
Kolejny raz prezentujemy zestawienie podsumowujące liczbę i jakość skarg wpływających do Rzecznika Ubezpieczonych. Wskaźnik skarg pokazuje, jak często – w stosunku do wielkości firmy – skarżą się jej klienci.
Zasada jest następująca:
im mniejsza liczba skarg (bardziej zadowoleni klienci) i większe towarzystwo (udział w rynku), tym niższa wartość współczynnika.
Pierwszą lokatę (czyli najmniej skarg w stosunku do rozmiaru firmy) wśród firm majątkowych zajęła Ergo Hestia z wynikiem 61,03.
Kolejne miejsca przypadły odpowiednio:
2. TUiR Allianz (67,42),
3. PZU SA (72,02),
4. TUiR Warta (82,5),
5. TU Compensa (107,7),
6. UNIQA TU (121,71),
7. TUW „TUW” (145,59),
8. Generali TU (151,84),
9. Gothaer TU (172,95)
10. InterRisk (196,92).
Zaskakuje "in plus" stosunkowo wysoka pozycja TUW "TUW" - w ubiegłych latach raczej na szarym końcu.
"In minus" zaskakuje, niestety kolejny już raz z rzędu InterRisk - zakład, w którym lokowane są duże ryzyka znacznie częściej niż np. w TUW "TUW", Generali czy nawet należącej do tej samej grupy Compensie.
W stosunku do ubiegłego roku, pozycję poprawił w sposób istotny Allianz. Pozostałe przetasowania mają charakter kosmetyczny.
Cieszy natomiast ogólne obniżenie wskaźnika skarg. Oznacza to ogólną poprawę jakości obsługi ubezpieczonych.
Co ciekawe, zaledwie około 40% skarg dotyczyła procesu likwidacji szkód. Prawie tyle samo, skarg było związanych z obsługa posprzedażną (brak rzetelnej informacji, brak kontaktu, nieuzasadnione windykacje z opłaconych polis, podwójne ubezpieczenia).