Gwarancje ubezpieczeniowe, niezależnie jakiego są rodzaju mają kilka istotnych cech wspólnych, które naszym zdaniem warto znać
Przede wszystkim, wystawia je zakład ubezpieczeń, na wniosek klienta, zaś jej odbiorcą jest podmiot trzeci tzw. beneficjent (najczęściej inwestor, generalny wykonawca, zleceniodawca).
Po drugie, jest ona nieodwołalna, tzn. wystawionej gwarancji nie można: cofnąć, anulować, jednostronnie jej zmienić, czy ograniczyć jej zapisy. Gwarancję można zmienić tylko aneksem i to w porozumieniu z beneficjentem, który może odmówić takiej zmiany.
Gwarancja usterkowa kontraktowa, inaczej gwarancja usunięcia wad i usterek, to forma zabezpieczenia, w której ubezpieczyciel zobowiązuje się do pokrycia kosztów usunięcia wad i usterek, które mogą pojawić się w wykonanym kontrakcie. Okres jej obowiązywania to czas rękojmi lub gwarancji jakości. Jest to rodzaj gwarancji kontraktowej, która chroni inwestora przed ryzykiem niewłaściwego wykonania prac już po ich zakończeniu.
Gwarancja kontraktowa usterkowa to gwarancja, która może być wystawiona po odbiorze robót potwierdzonym protokołem odbioru. "Wchodzi" ona w miejsce zabezpieczenia w postaci kaucji gwarancyjnej usterkowej w sytuacji, gdy zabezpieczenie wykonania umowy jest w postaci kaucji. Tym samym pozwala uruchomić środki zablokowane dotychczas na czas realizacji umowy.
Podstawą do wystawienia tej gwarancji jest najczęściej protokół odbioru z realizowanej inwestycji. Oczywiście ten wymóg, nie dotyczy sytuacji, gdy gwarancja usterkowa wystawiana jest razem z gwarancją dobrego wykonania kontraktu.