UBEZPIECZENIA
nie tylko BIZNESU

Co nowego Czytelnia
Strona główna · Przykłady rozwiązań · Ubezpieczenie biura rachunkowego

Ubezpieczamy od ponad 20 lat

Biznes i nie tylko ...


gym

Ubezpieczenie biura rachunkowego

ubezpieczenie biura rachunkowego

Szeroki zakres odpowiedzialności

W przypadku biur rachunkowych mamy zbieg kilku rodzajów odpowiedzialności i rodzajów wykonywanych czynności. Wbrew pozorom wiele biur rachunkowych ma spore luki w ochronie ubezpieczeniowej. Dla naszego przykładu weźmy popularny przykład biura rachunkowego prowadzącego ewidencje księgowe w tym księgi handlowe, dokumentację pracowniczą, przygotowującego zeznania i deklaracje podatkowe, ZUS, itp, zatrudniającego 2 osoby na umowę o pracę.
Najczęściej występujące zagrożenia
1. wobec ZUS lub US oraz innych organów podatkowych i administracyjnych
- nieterminowe złożenie dokumentacji, brak dokumentacji,
- niewłaściwa interpretacja przepisów,
- błędy w dokumentacji formalne i merytoryczne
2. wobec klienta i jego pracowników:
- niewłaściwe prowadzenie kadr i płac,
- niewłaściwa interpretacja przepisów,
- zagubienie dokumentów, utrata danych,
- wyciek danych, informacji, naruszenie praw
3. wobec pozostałego otoczenia - jak każdy przedsiębiorca z tytułu prowadzenia działalności
4. wobec własnych pracowników
Mówiąc krótko polska klasyka biur rachunkowych.

Najczęściej kupowane ubezpieczenia

Na to wszystko większość biur dysponuje polisą obowiązkowego ubezpieczenia (OC doradcy lub OC prowadzącego księgi rachunkowe) na sumę 10.000 EURO. Niekiedy z rozszerzeniem o szkody związane z wykonywaniem innych czynności księgowych nie objętych ubezpieczeniem obowiązkowym, zazwyczaj też na podobną sumę. Podmioty prowadzące ewidencje nie objęte ubezpieczeniem obowiązkowym (KPiR, ryczałt, VAT itp) powinny posiadać ubezpieczenie dobrowolne OC.
Roszczenia ze strony US są względnie dobrze chronione do kwoty sumy ubezpieczenia (dość niska); ZUS, KRUS i itp innych instytucji jeżeli jest polisa dobrowolna na prowadzenie spraw kadrowych to również mamy ochronę.

Niedoceniane zagrożenia

Jednak już ochrona względem dokumentacji, informacji, naruszenia praw (np. pracowników obsługiwanych firm), prowadzenia działalności jako takiej w zasadzie w większości przypadków biura nie posiadają właściwej polisy.
Ponadto wydaje mi się, że suma 10.000 EURO nie jest zbyt duża, a w przypadku ubezpieczeń nieobowiązkowych podobna suma (najczęściej 50.000zł) też wydaje się być niska szczególnie w przypadku biur prowadzących podmioty o dużych przychodach. Brakuje też polis chroniących od szkód względem własności intelektualnej, naruszenia praw klienta czy pracownika klienta, utraty dokumentów czy kosztów ich odtworzenia, czy prostego ubezpieczenia deliktowego. Wspomnieć też należy o polisie ochrony danych osobowych.

Dobrym rozwiązaniem jest zakup polis, które pokrywają w/w ryzyka u osoby, która ma rozeznanie w niuansach ryzyk biur rachunkowych. Sama świadomość, że takie ryzyko występuje pozwala podjąć działania aby je zminimalizować.

zadzwoń do agenta

OC biura rachunkowego, OC doradcy podatkowego, OC prowadzącego ewidencje podatkowe, OC księgowego, ryzyko biura rachunkowego

23/03/2015